kırık kalpler müzesi’nden notlar

şehri, parkları, tramvayları, yemekleri anlatması kolaymış. sıra kırık kalpler müzesine gelince tıkandım kaldım. fotoğrafları flickr’a yüklerken, altlarına notlar yazarken bi kez daha gezmiş kadar oldum, üzüldüm mü ne… gitmeden zagreb’te ne var ne yokmuş diye bakarken keşfedip, heveslenmiştim. Bir ara seyahat programı çok sıkışır gibi oldu, herhalde gidemiycem dedim ama grupta müzeyi görmek isteyen iki arkadaş daha çıkınca, zagreb’teki son sabahımızı müzede geçirdik.

müze önce bi sergiden ibaretmiş, tasarımcı ve yapımcı bir çift ayrılırken birlikte sahip oldukları şeyleri nasıl paylaşacaklarını tartışıyormuş, bu fikir ortaya çıkmış. televizyonu, müzik setini kimin alacağına karar vermek kolay ama hatırası olan şeyler nolucak? unutulmaktan nasıl kurtulacaklar? diye kafa yoran çiftin ayrılığı müzenin çekirdeğini oluşturmuş. o kurmalı oyuncak tavşanın mesela, hesapta ilişkileri boyunca dünyayı dolaşarak fotoğrafı çekilecekmiş ama sonu ayrılık müzesi olmuş.

dünyanın çeşitli yerlerinden ayrılık sonrası saklanmış bir sürü objeyi ve onların hikayelerini toplamışlar. flickr’daki galeriye fotoğrafları küçük notlarla koydum, burda herbirini uzun uzun anlatmayayım. guardian’daki müze haberinde şu dikkatimi çekti, müzeyi dolaşmayı bir “shadenfreunde” ve “solidarity”  (başkalarının üzüntüsüne sevinme ve dayanışma) egzersizi olarak değerlendirmiş. insan gezdikçe hem kendi yaşadıklarıyla karşılaştırıp, “benden beterleri varmış” duygusu yaşıyor, hem de “yalnız diyilim, bak benzer şeyler yaşayan bi sürü insan var” diyormuş. bende daha çok ikincisi ağır bastı. dünyanın neresinde olursanız olun ilişkilerin, ayrılıkların ortak dinamikleri olduğunu düşündürttü. bi de en sıradan şeylerin bile hatıranın yüküyle nasıl yakıcı şeylere dönüştüğünü…

üç kişi gittik ama herkes tek başına dolaştı, çıkışta da bir-iki cümle dışında pek konuşulmadı üzerine, mahrem bir tecrübeydi bi yandan… şu anda yazarken de aynı şeyi hissediyorum. gezerken sahip olunan ruh hali de etkili tabii, mutlu bi çift gezse güler geçer belki çoğuna…

pa’ya da yorumlarda yazdım, çıkışta gözyaşı, yara bandı desenli ve pahalıca satılan tişörtleri, çantaları görünce, “hmm işin ticari boyutunu fazla mı kaçırmışlar ne?” diye ikirciklendim ama müzeden bi hatıra işte, deyip üzerinde durmadım sonradan. yolunuz zagreb’e düşerse görmeye değer diyorum.

ha bi de son not, müze bana biraz bi türlü bitmeyen “masumiyet müzesini” hatırlattı. bitse de onu da gezsek.

müzeden fotoğraflar:
http://www.flickr.com/photos/21753746@N06/sets/72157627047076155/

5 thoughts on “kırık kalpler müzesi’nden notlar

  1. “üç kişi gittik ama herkes tek başına dolaştı, çıkışta da bir-iki cümle dışında pek konuşulmadı üzerine” sozlerinden cok etkilendim, insan yuzune ayna tutulmus gibi hissediyor olmali. bir yandan da ‘o’ cift hic ayrilmamis oldu dusunursen… garip degil mi?

  2. Neo, evvelki gün nöbette, gece üç gibi gördüm yazını. Zaten bekliyordum ama elim gitmedi fotolara bakmaya ya da yazıyı okumaya. Güç bulamadım, beden yorgunluğunun üzerine bir de kalbi kırıkların hatıralarını incelemek için. Tamam tamam, ağlak bir kadın değilim ben, fakat Kırık Kalpler Müzesi o yerin adı yahu!;) Neyse, durdurulan saat çok şiirseldi, tuhaf bir his.

    Eline sağlık Neocuğum, hem fotolar hem de yazı için. Çok sağol sen.

  3. eskiden ölenlerin evleri yakılırmış. ayrılanlar da bana kalırsa anısı olan tüm eşyalar ile birlikte o evi yakmalı. ağır bir yük. bu müze fikri iyiymiş. arkadaşım kocasından ayrılırken köşesi kırık tabağa bakıp ağlamıştı. elimizde bu mu kaldı, diye. sabahattin kudret aksal ın nesne konuşur adında bir şiiri vardı, o geldi aklıma. nesne evet, konuşup durur ve onun dilinden bizden başkası da anlamaz. bir delilik anıdır bu.

    teşekkürler neocum, güzel, gerektiği gibi yalın, süssüz ve öyle olduğu için çok hüzünlü bir yazı olmuş.

    neşeli eskişehir yazını bekliyoruz şimdi de;)

    sevgiler.

Leave a Reply

